داروی والسارتان چیست؟

فهرست مطالب

داروی والسارتان برای درمان فشار خون بالا و نارسایی قلبی استفاده می گردد.  این دارو برای بالا بردن احتمال زندگی طولانی تر پس از حمله قلبی نیز استفاده می شود. در افراد مبتلا به نارسایی قلبی نیز ممکن است احتمال مراجعه به بیمارستان به علت نارسایی قلبی را کاهش دهد.

داروی والزارتان جزو یک دسته ى دارویی به نام مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین (ARB) می باشد. این دارو عروق خونی را شل می کند تا خون راحت تر جریان یابد. کاهش فشار خون به جلوگیری از سکته های مغزی، حملات قلبی و مشکلات کلیوی کمک می کند.

‎ والسارتان چیست؟

 والسارتان یک داروی تجویزی است. این دارو به دو شکل موجود است: قرص خوراکی و محلول خوراکی.  قرص خوراکی والسارتان با نام تجاریDiovan  در دسترس می باشد. همچنین به عنوان یک داروی عمومی در دسترس می باشد.  داروهای عمومی معمولاً هزینه کمتری نسبت به نمونه های تجاری دارند. نمونه های تجاری از نظر قدرت و شکل متفاوت اند و ممکن است در برخی موارد در دسترس نباشند. داروی والسارتان ممکن است به صورت درمان ترکیبی با داروهای دیگر تجویز شود.

‎ والسارتان چیست؟

‎قرص والسارتان برای چیست؟

همانطور که گفتیم، قرص والسارتان برای شل کردن عروق خونی و جریان بهتر خون در رگ ها استفاده می شود. کاربرد این داروی بیشتر برای افراد دارای فشار خون بالا است اما در بیماران نارسایی قلبی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. به طور خلاصه، کاربردهای قرص والسارتان عبارتند از:

نحوه مصرف داروی والسارتان

اطلاعات مربوط به والزارتان را قبل از شروع مصرف و تجدید نسخه از داروساز خود سوال نمایید. اگر سوالی داشتید مى توانید از پزشک یا داروساز خود بپرسید. این دارو را طبق دستورالعمل پزشک به صورت خوراکى همراه با غذا یا بدون غذا یک یا دو بار در روز مصرف کنید. دوز مصرفی بر اساس شرایط پزشکی و پاسخ به درمان می باشد. برای کودکان، دوز مصرفی بر اساس وزن آن ها می باشد.

اگر از فرم مایع این دارو استفاده می کنید، حداقل ۱۰ ثانیه قبل از مصرف هر دوز، بطری حاوی دارو را به خوبی تکان دهید. دوز مصرفی را با استفاده از سرنگ یا پیمانه مخصوص اندازه گیری کنید.  از قاشق خانگی استفاده نکنید زیرا ممکن است دوز مناسب را اندازه نگیرید.

 به طور مرتب از این دارو استفاده کنید تا از مزایای آن بیشترین استفاده کنید. برای یادآوری مصرف دارو، هر روز آن را در یک ساعت مشخص مصرف کنید. حتی اگر حالتان بهتر شده باشد، مصرف دارو را ادامه دهید.  بیشتر افراد مبتلا به فشار خون بالا، احساس بدی پیدا نمی کنند.

نحوه مصرف والزارتان

قرص والسارتان ۸۰ برای چیست؟

به طور کلی والسارتان در دوز های ۸۰، ۱۶۰ و ۳۲۰ میلی گرم موجود است. معمولا قرص والسارتان ۸۰ به صورت یک بار در روز برای شروع کاهش فشارخون تجویز می شود.  بیمارانی که نیاز به کاهش بیشتری دارند، ممکن است با دستور پزشک از دوز ۱۶۰ میلی گرم شروع کنند. در طی ۲ هفته اثر کاهش فشار خون دارو بسیار زیاد است و در طی ۴ هفته به حداکثر اثرگذاری خود می رسد. 

نکات مهم مصرف داروی والزارتان

 قرص خوراکی والزارتان برای درمان طولانی مدت استفاده می شود. اگر آن را طبق دستورالعمل استفاده نکنید، خطرات جدی به همراه دارد.

  •  اگر اصلاً آن را مصرف نکنید: فشار خون شما بالا خواهد ماند. این امر ممکن است خطر حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش دهد.
  •  اگر مصرف آن را به طور ناگهانی قطع کنید: فشار خون شما ممکن است به طور ناگهانی افزایش یابد.  این امر می تواند باعث مااضطراب، تعریق و افزایش ضربان قلب گردد.
  • اگر آن را طبق دستورالعمل مصرف نکنید: ممکن است تفاوتی احساس نکنید ولی فشار خون شما کنترل نشود.  این امر می تواند شما را در معرض خطر بیشتر حمله قلبی و سکته مغزی قرار دهد.
  •  اگر مصرف یک دوز را فراموش کردید چه کاری باید انجام دهید: اگر مصرف یک دوز را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اگر فقط چند ساعت قبل از زمان دوز بعدی به یاد آوردید، بهتر است صبر کنید و در آن زمان فقط یک دوز را مصرف کنید.

  هرگز دو دوز را همزمان مصرف نکنید.  این کار می تواند عوارض جانبی خطرناکی به همراه داشته باشد.

  •  اگر دارو را بیش از حد مصرف کنید: اگر مقدار زیادی والسارتان مصرف کنید، ممکن است این علائم را داشته باشید:

 اگر مقدار زیادی از این دارو را مصرف کرده اید، با پزشک یا مرکز کنترل مسمومیت تماس بگیرید.  اگر علائم شما شدید است، با اورژانس تماس بگیرید یا بلافاصله به نزدیکترین اورژانس مراجعه کنید.

  •  نحوه تشخیص اثر دارو: شاید شما نتوانید اثر دارو را تشخیص دهید. پزشک، فشار خون و سایر علائم شما را به طور منظم بررسی می کند تا تاثیر دارو را تشخیص دهد.

عوارض قرص والسارتان

عوارض جانبی داروی والسارتان از سردرد تا افت فشار خون پایین متغیر است.  این دارو برای جنین مضر می باشد.  اگرچه سرطان یک عارضه جانبی معمول والسارتان نمی باشد، اما تولیدکنندگان در سال ۲۰۱۸ برخی از داروها را به دلیل آلودگی به یک ماده شیمیایی که منجر به سرطان می شوند، به نام NDMA، منسوخ کردند.

 عوارض جانبی شایع والسارتان به طور کلی خفیف و مختصر می باشند. علاوه بر عوارض جانبی ذکر شده بر روی برچسب دارو، برخی افراد پس از مصرف دارو افزایش وزن و ریزش مو را نیز گزارش کرده اند. شایع ترین عوارض جانبی والسارتان عبارتند از:

عوارض قرص والسارتان

عوارض جانبی خطرناک والزارتان

 از عوارض جانبی این دارو، احتمال افت فشار خون می باشد.  اگر هم زمان با مصرف این دارو، داروهای ادرار آور نیز مصرف می کنید و رژیم کم نمک دارید، به احتمال زیاد دچار افت فشار خون می شوید.  عملکرد کلیه و میزان پتاسیم خون در بیماران مصرف کننده این دارو آسیب پذیر می باشند.  این دارو همچنین به موارد نادر منجر بع آسیب حاد کبدی شده است.

والسارتان و سرطان

 سرطان از عوارض جانبی شناخته شده والسارتان نمی باشد، اما در ژوئن ۲۰۱۸ تولیدکنندگان، والسارتان و برخی داروها را آلوده به N-nitrosodimethylamine (NDMA) –  یک ماده شیمیایی سمی که باعث ایجاد سرطان و مرگ در حیوانات می شود، شناسایی کردند. NDMA  ممکن است باعث آسیب کبدی در انسان نیز شود.

والسارتان و سرطان-

عوارض جانبی والسارتان در بارداری

 زنان در بارداری نباید از والزاران استفاده کنند. این دارو می تواند باعث جراحت یا حتی مرگ جنین در حال رشد در هنگام استفاده در سه ماهه دوم و سوم بارداری شود. پس از اطلاع از بارداری باید در اسرع وقت مصرف دارو را متوقف کنید.

موضوعات مرتبط

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر حسین دباغیان

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر شهرام پنجشنبه ۷ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    آقای دکتر ضمن عرض سلام پدرم ۷۸ سال دارد بیمار قلبی بوده وسالهاست دارو مصرف میکنه حدود ۴۰ روز پیش دکتر قرص والزودک اچ سی تی رو عوض کرده ووالسارتان ۸۰ تجویز نموده چندروز بعدش دچار خارش بدن شده وخیلی اذیتش میکنه احتمال داره عوارض داروی جدید باشه یا خیر ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان پنجشنبه ۷ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      سلام.چون قرص قبلی هم حاوی والسا تان بوده پس قاعدتا به خود دارو حساسیت ندارند ولی ممکنه برند جدید براشون حساسیت زا بوده باشه.میتونید همون داروی والسارتان مربوط به یک کارخونه دیگه رو تهیه کنید .شاید هم بی ارتباط به دارو باشد.

درحال دریافت اطلاعات

معاینه تخصصی قلب ورزشکاران

آنژیوگرافی

آنژیوپلاستی

هولتر مانیتورینگ ریتم

آدرس مطب

قیطریه، بلوار اندرزگو، بین دانیالی و اشکستان‌پور، پلاک ۴۳، واحد ۱

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: