فهرست مطالب

دلیل تنگی نفس بسته به شرایط بدن فرد و بیماری هایی که ممکن است داشته باشد، مسائل مختلفی می تواند باشد. عوامل بسیاری باعث تنگی نفس می گردند که بر مجاری تنفسی و ریه ها یا قلب و عروق خونی تأثیر می گذارند. یک فرد بزرگسال به طور متوسط ۱۵۰ پوندی (۷۰ کیلوگرمی) در حالت استراحت به طور متوسط ۱۴ بار در دقیقه نفس می کشد. تنفس بیش از حد یا سریع به عنوان تهویه بیش از حد نامیده می شود.

پزشکان تنگی نفس را به گروه های در حالت استراحت و همراه با فعالیت یا ورزش طبقه بندی می کنند. آنها برای تشخیص دلیل تنگی نفس باید از شروع به تدریج و یا ناگهانی تنگی نفس اطلاع داشته باشند. هر یک از این علائم به تشخیص علت های تنگی نفس کمک می کند.

دلیل تنگی نفس

ازجمله علت های شایع تنگی نفس اضطراب است. اضطراب اعم از حاد یا موقعیتی یا مزمن می تواند باعث ایجاد تنگی نفس شود. اضطراب یا حملات پانیک گاهی ممکن است به عنوان حمله قلبی اشتباه گرفته شوند. البته برای احساس تنگی نفس تجربه یک حمله پانیک کامل نیازی نیست. اضطراب در سطح پایین نیز می تواند باعث تنگی نفس شود.

دلیل تنگی نفس​

تنگی نفس ناشی از شرایط مختلف

تنگی نفس اغلب به دلیل شرایط دیگر رخ می دهد، مانند:

تنگی نفس به دلیل بیماری

برخی از بیماری ها یا شرایط پزشکی می توانند باعث تنگی نفس حاد و مزمن شوند، مانند:

دلایل تنگی نفس

گاهی دلیل تنگی نفس مشکل قلبی است

تنفس و قلب شما که خون را پمپاژ می کند به طور بسیار موثری با یکدیگر ارتباط دارند. قلب خون را پمپاژ می کند بنابراین خون را به بافت های شما می فرستد و همچنین خون از ریه ها اکسیژن دریافت می کند. اگر قلب نتواند خون را به خوبی پمپاژ کند (مانند حمله قلبی) ممکن است احساس تنگی نفس داشته باشید.

تنگی نفس گاهی می تواند علامت همراه با خستگی غیرمعمول در زنان باشد. به عنوان مثال، برخی از زنان اظهار می کنند که به دلیل فعالیتی که انجام می دهند به طور غیرمعمول دچار تنگی نفس و خستگی می شوند. راه رفتن می تواند آن ها را خسته کند و نتوانند نفس بکشند. این حالت می تواند نشانه شایع حمله قلبی در زنان باشد.

تنگی نفس

بسیاری از مشکلات قلبی عروقی می توانند باعث تنگی نفس شوند. این علامت ممکن است به طور ناگهانی ظاهر شود، مانند حمله قلبی، یا اگر شخصی آمبولی ریوی کرده باشد، که در صورت جدا شدن لخته خون از ورید پا یا لگن و رفتن به ریه رخ می دهد.

مشکلات تنفسی مربوط به قلب ممکن است به تدریج نیز ظاهر شوند. غالباً، فقط در حین انجام فعالیت بدنی بروز می کنند. علل احتمالی آن می تواند شامل سخت و باریک شدن دریچه آئورت (تنگی آئورت)، اختلال ریتم قلب یا نارسایی قلبی باشد. تنگی نفس مرتبط با نارسایی قلبی – هنگامی که قلب نمی تواند به اندازه کافی خون را برای تأمین نیازهای بدن پمپ کند – اغلب هنگام خوابیدن بدتر می شود.

تنگی نفس، یکی از علائم بیماری کرونا

یکی از علائم اصلی کوید۱۹، تنگی نفس می باشد. سایر علائم شایع آن تب، سرفه و خستگی است. بیشتر افرادی که به کوید۱۹ مبتلا می شوند، علائم خفیف تا متوسطی دارند که در خانه قابل درمان می باشد. اگر مشکوک به کوید۱۹ هستید، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) مراحل بعدی را توصیه می کنند:

تنگی نفس و کرونا
همچنین بخوانید:

همچنین باید در خانه علائم خود را کنترل کنید. اگر هر یک از علائم زیر را مشاهده کردید، باید به دنبال فوریت های پزشکی باشید:

دکتر حسین دباغیان متخصص قلب و عروق – کلینیک قلب سلامت

موضوعات مرتبط

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر حسین دباغیان

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

معاینه تخصصی قلب ورزشکاران

آنژیوگرافی

آنژیوپلاستی

هولتر مانیتورینگ ریتم

آدرس مطب

قیطریه، بلوار اندرزگو، بین دانیالی و اشکستان‌پور، پلاک ۴۳، واحد ۱

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: